Vår fascination för virtual reality uppstod i början av 90-talet, då VR tekniken såg stor, klumpig och ganska enkel ut. Det här var perioden då 80-talets gigantiska axelvaddar och hårkreationer hade en tydlig påverkan på hur VR-glasögonen såg ut på den tiden 😊 Men det blev en ögonöppnare för oss.
På 1990-talet arbetade Marco för ett filmproduktionsbolag som experimenterade med VR- och 3D produktioner. Det var verkligen banbrytande på den tiden, ofta med hemmagjorda lösningar och adaptrar.
Men hypen blev kortvarig och vi återgick till at fokusera på traditionella video- och filmproduktioner.
För cirka åtta år sedan gjorde VR comeback. Och hur. Inte bara inom VR (virtual reality), utan även inom AR (augmented reality och MR (mixed reality), allt under samlingsnamnet XR (extended reality).
Den här gången är det här får att stanna eftersom stora teknikföretag investerar mycket mer i XR-tekniker. Speciellt Apple med Vision Pro och Meta med Quest (Pro).
Detta innebär för oss, innehållskaparen, att vi kan producera bättre, mer intressanta och vackrare innehåll för våra kunder.
Det är därför det är bra för ett företag att se vad XR-tekniken kan göra för dem.
Ställ dig själv frågan om du kan använda den i din marknadsföring, till exempel för en produktpresentation eller en presentation av företaget genom en virtuell rundtur.
Eller behöver du som byggföretag en säkerhetsfilm för ett projekt som ger en mer uppslukande och komplett upplevelse?
Vi på Kola Productions ger dig gärna råd om detta.
Du är varmt välkommen att kontakta oss för ett digitalt eller personligt möte.
För mer information om de olika XR-teknikerna, hur man använder den och hur vi arbetar, besök vår hemsida https://www.kolaproductions.se/xr
Mer att berätta nästa gång!
Comments