top of page

Kraften i rekryteringsfilmer

  • Skribentens bild: Kola Productions
    Kola Productions
  • 9 maj
  • 3 min läsning

På dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad är det viktigt för företag att sticka ut i konkurrensen.

Det gäller inte bara att erbjuda attraktiva anställningsvillkor, utan också att skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke. Ett effektivt sätt att uppnå detta är genom att göra en rekryteringsfilm.


Det handlar om att berätta en autentisk historia och projicera din organisations kultur. En bra rekryteringsfilm fångar inte bara jobbinnehållet, utan visar också passionen, samarbeten och atmosfären i teamet.


I det här blogginlägget diskuterar vi de främsta fördelarna med en rekryteringsfilm för företag och organisationer och varför det är en värdefull investering.


  1. Visuell presentation av företagskulturen


    En rekryteringsfilm ger företag och organisationer möjlighet att visuellt presentera sin unika företags- och organisationskultur. Bilder kan berätta mycket och med en välproducerad film kan potentiella kandidater få ett tydligt intryck av arbetsmiljön. Detta gör att de bättre kan bedöma om de passar in i organisationen. Genom att t.ex. ge korta intervjuer med anställda eller en titt bakom kulisserna skapas en autentisk bild av organisationen.



Kraften i en rekryteringsfilm genom att berätta en autentisk historia och projicera din organisationskultur
Kraften i en rekryteringsfilm genom att berätta en autentisk historia och projicera din organisationskultur

  1. Öka tillgängligheten


    I en tid där människor i allt högre grad konsumerar visuellt innehåll är rekryteringsvideor ett utmärkt sätt att nå ut till en bredare publik. Dessa videor kan delas snabbt via sociala medier, webbplatser och jobbplattformar. Detta ökar inte bara synligheten för lediga tjänster, utan lockar också passiva kandidater som kanske inte aktivt söker nytt jobb. En attraktiv video kan locka fler kandidater än enbart textbaserade arbetsbeskrivningar.


  2. Ökat engagemang


    En rekryteringsfilm kan avsevärt öka engagemanget hos potentiella kandidater. Till skillnad från skrivna annonser, där information ofta förlorar på budskapet, kan en film förmedla känslor och entusiasm. Detta främjar en känsla av koppling mellan tittarna och företaget. Kandidater är mer benägna att söka när de känner sig kopplade till organisationens uppdrag och värderingar.


  3. Tidsbesparing för HR


    Rekryteringsfilmer hjälper inte bara att attrahera kandidater utan kan också påskynda rekryteringsprocessen. Kandidater som identifierar sig med företagskulturen har redan en bättre uppfattning om vad de kan förvänta sig, vilket gör att de ansöker på ett mer målinriktat sätt. Detta minskar den tid och de resurser som HR måste lägga på att screena kandidater. Dessutom kan rekryteringsfilmer göra ett första urval, eftersom kandidaterna redan har en bättre uppfattning om de passar in i organisationen.



    Rekryteringsfilmer minskar tid och resurser som HR måste lägga på att screena kandidater
    Rekryteringsfilmer minskar tid och resurser som HR måste lägga på att screena kandidater

  4. Stödja mångfald och inkludering


    En bra rekryteringsfilm kan bidra till en inkluderande bild av företaget. Genom att visa mångfald i filmen visar en organisation att den är öppen för olika bakgrunder och perspektiv. Detta är inte bara attraktivt för kandidater, utan stärker också arbetsgivarens image på hela arbetsmarknaden.


  5. Långsiktigt investeringsvärde


    En rekryteringsfilm är ingen engångsinvestering. Innehållet kan återanvändas för olika ändamål, såsom employer branding, vid evenemang och i sociala medier. Välskrivna manus och bra produktioner kan hålla i åratal och förbli relevanta, vilket säkerställer en långsiktig avkastning på investeringen.


Slutsats


I en tid då det kan vara svårt att attrahera rätt talang erbjuder en rekryteringsfilm företag ett innovativt och effektivt sätt att profilera sig. Den visuella aspekten, den känslomässiga kopplingen den kan skapa och mångfalden i tillvägagångssätt är bara några av fördelarna. För företag som vill växa och frodas på dagens arbetsmarknad är det ett smart drag att investera i en rekryteringsfilm.


Vi på Kola Productions är redo att hjälpa dig med en komplett produktion av en rekryteringsfilm. Från manus till färdig efterbearbetning.


Läs och se mer om våra filmproduktioner här eller boka tid med oss ​​för ett utforskande möte.


Senaste inlägg

Visa alla

Comments


info@kolaproductions.se

Tel. +46 (0)70 272 40 88
Dalarna, Sverige

  • Instagram
  • Facebook
  • Youtube
  • LinkedIn
bottom of page