Empati är viktigt för att kunna övertyga människor om ett behov. Om vi känner det kan vi förstå det. Förmågan att sätta sig in i någon annans situation, både intellektuellt och känslomässigt.
Som organisation eller företag kanske du vill involvera människor i känslorna hos en person eller en grupp människor. Till exempel när det gäller sociala och samhällsproblem som mobbning, fattigdom, våld osv. Eller att få människor att känna sig mer engagerade i en viss yrkesgrupp, patientgrupp eller välgörenhetsorganisation.

VR är det perfekta mediet för att närma sig verkligheten så nära som möjligt och för att väcka empati hos människor. Genom denna ”uppslukande” (intensiva) upplevelse, med hjälp av ett VR-headset, får man känslan av att vara där själv.
Mycket beror på berättelsens kvalitet. Om den är tilltalande känner folk sig delaktiga. Berättelser väcker känslor. Och med känslor skapar du en koppling. Genom att ta tillvara känslor fastnar en berättelse och dess budskap bättre. Att göra något för att locka och behålla uppmärksamheten. Det är vad man kan åstadkomma med storytelling och det är vad vi på Kola Productions är erfarna och bra på.
Det finns två VR-tekniker som fungerar bra för detta.
1. VR-video. Inspelning med en videokamera på plats. Med hjälp av en 360- eller 180-
graders kamera ger detta en realistisk bild av verkligheten och ger en känsla av att
vara på plats. Men man kan inte vara interaktiv i detta. Produktionskostnaderna är
relativt låga.
2. Datorgenererad virtuell reality. Den virtuella miljön skapas i datorn. Och eftersom
bilderna genereras av datorn finns det också stor frihet för interaktivitet, till
exempel att röra sig, förflytta sig och göra uppdrag. Produktionskostnaderna kan
öka i takt med att bilderna blir mer realistiska och interaktiviteten ökar.
Vi kan förverkliga VR-produktioner av hög kvalitet med en bra historia för dig.
Kontakta os gärna för ett informellt samtal och en introduktion till VR-världen.
Mer att berätta nästa gång!

Comments